جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ اسفند ۱۲, پنجشنبه

بازتاب اکتشافات کتله خور در سایت های داخلی


کشف 6 قطعه لاشه حيوان در غار کتله خور؛
مديرعامل سازمان همياري شهرداري‌هاي استان زنجان:
هنوز هويت اين لاشه‌ها مشخص نشده است
خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان
سرويس: شهرستان‌ها
مديرعامل سازمان همياري شهرداري‌هاي استان زنجان با اشاره به کشف 6 لاشه حيوان در غار کتله خور گفت: در بررسي اوليه مشخص شده است که اين 6 لاشه مربوط به 6 حيوان بزرگ است، اما هنوز نوع آنها مشخص نشده است.


محمد مهدي احمديان در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، با بيان اين‌که اين لاشه‌ها در يکي از قسمت‌هاي زيرين اين غار و در پي کاوش‌هاي صورت گرفته کشف شده است، توضيح داد: با توجه به اين‌که محل پيدا شدن اين لاشه‌ها به گونه‌اي است که حتي يک انسان نيز به سختي مي‌تواند وارد آنجا شود، اين امر اندکي تامل برانگيز است.



وي افزود: هنوز بررسي علمي در اين زمينه صورت نگرفته است تا مشخص شود اين حيوانات، از چه نوعي هستند. ولي با توجه به اين‌که اين حيوانات هيکل متوسطي دارند و معمولاً چنين حيواناتي در غار زندگي نمي‌کنند، وجود اين حيوانات در اين محل جاي تعجب دارد. همچنين سالم بودن اسکلت‌ها جاي تعجب دارد. ولي تا قبل از اين‌که بررسي علمي در اين زمينه صورت نگيرد، نمي‌توان به قطعيت در اين زمينه اظهار نظر کرد.


اين مقام مسوول تصريح کرد: هنوز نمي توان به طور قطع در مورد قدمت اين لاشه ها اظهار نظري کرد. در اين زمينه نامه نگاري‌هايي با مراکز علمي کشور صورت گرفته تا در اين مورد بررسي‌هاي لازم را انجام دهند و قدمت و نوع گونه جانوري را مشخص کنند. بر اين اساس تمام صحبت هايي نيز که در اين زمينه مي شود، پايه علمي ندارد و اظهار نظر دقيق در اين مورد به دليل اين‌که اين لاشه‌ها اخيراً کشف شده‌اند، امکان پذير نيست.


احمديان با بيان اين‌که 2 عدد از لاشه‌ها اسکلت شان و حتي پوست شان به صورت سالم باقي مانده است، عنوان کرد: در اين زمينه شک و شبهاتي وجود دارد، زيرا اين محيط نمور است و به طور طبيعي اين لاشه ها نمي تواند سالم باقي بماند. البته اين نظر که لاشه‌ها مي تواند جديد باشد، وجود دارد. اما آنها در قسمتي از غار پيدا شده اند که محل عبور نيست و صعب العبور است و نمي توان به راحتي به آنجا رفت.


وي اضافه کرد: طبيعتاً حيواني با آن جثه درشت نمي‌تواند در آن قسمت از غار پيدا شود و مسيرهاي دسترسي به آن نيز بسيار صعب العبور است و نمي توان به راحتي به آن مسير رسيد.

منبع،رجوع کنید به : 

هیچ نظری موجود نیست: